head is spinning

Hur tänker dessa små under?

Detta är en väldigt bra fråga,
för det är de nog ingen som vet,
men många vill säkert veta vad deras små älsklingar tänker på.

De alldra minsta, tänker på N, han är två månader, "egentligen en månad".
Han förstår väl "ingenting", så hur tänker han?
Han vet ju att mamma och pappa är hans, på något vis.
Det märker man ju, därför "vet" han något om dessa två.
Rösten, känner de igen, men doft, människan?
När han ligger helt själv, kollar på leksaker och annat,
vad tror han detta är?

Lite äldre, N, 11 månader...
Hon förstår mycket bättre, tänk vad man kan lära sig på några månader...
Men tänker hon som oss? I ord, omöjligt, eller är det de?
Det är egentligen underligt, hur mycket de egentligen förstår,
men förstår de att de inte kan prata?
Vissa ord har ju snappats upp, men i en hel helt,
måste det väl vara omöjligt för denna lilla tjej att tänka med ord?
Eller som jag tänk mig, rymdvarelser, men hur tänkte jag själv där?
Hon vet ju inte vad en rymdvarelse är, ser hon en konstig människa eller en konstig sak...
Vad är det som snurrar runt i huvudet på henne, vad är det för konstigt?

Mycket äldre, J, 6 år...
Denna gossen kan ju prata och tänker med ord.
Men hans tankar är väldigt annorlunda, det vet jag ju om eftersom jag hör dem.
Hans tankar är så fina och snälla, han ser saker och ting på ett helt annat sätt än vad vi gör.
Just på den punkten, lär jag mig av han, annars hoppas jag att han lär sig mest av mig, haha.

J´s tankar är ju inte underliga, men de är så härliga och så bra!
N och N´s tankar, de är de som snurrar i mitt huvud...
Jag vill veta vad de tänker på, och hur de tänker!!

Att har kvar en del av barn sinnet, är en riktig utmaning, men tänk vad bra om man lyckas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0